Sametová noc
„Koho revoluce nakonec zničí a komu dá moc a za jakou cenu?”
Existují lidé posedlí mocí – opájí je, uspokojuje, dává jim smysl života. Žijí mezi námi a jsou připraveni vždy a na všechno. Sametová noc je hra o moci. O tom, co všechno je člověk ochoten a schopen udělat, aby ji získal. O lidech, kteří považují svědomí za zbytečnou přítěž a přesvědčení je jenom nástrojem k dosažení osobních cílů. Hra o touze ovládat životy jiných. Tito lidé využijí jakýkoli režim a přitom mu nevěří, je jim jedno, jaké ideologii slouží, protože slouží sami sobě. Bojí se jenom jednoho – že o svou moc přijdou, a proto udělají vše, aby ji neztratili. Je listopad 1989, první týden sametové revoluce, nikdo zatím netuší, jak vše dopadne. Doktor, zasloužilý papaláš, slaví právě narozeniny, ale vlivem událostí na oslavu nikdo nepřijde, přitom se sem hosté dříve doslova hrnuli. Přijde jen doktorova milenka, mladá sestřička, naivní a plná ideálů o lepších zítřcích. Chce po doktorovi, aby se rozvedl, jenže ten by tak ztratil svůj vliv a kontakty, jež má přes manželku, jejíž otec je velké zvíře, vysoký funkcionář strany. Další postavou je průměrný doktor, řiťolezec a převlékač kabátů, ještě před týdnem aktivní člen strany, nyní člen revolučního výboru, který přijde svého nadřízeného požádat o odstoupení z funkce. Jediná sestřička se nehodí do této vypočítavé partie ostatních a postupně prochází velkou deziluzí. Mezi čtyřmi postavami se postupně rozvíjí „noc dlouhých nožů“ nastavující zrcadlo listopadovým událostem. Brilantní dialogy protkané cynickým humorem, jenž dokáže přesně zasáhnout svůj cíl. Valeria Schulczová absolvovala režii a dramaturgii na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě v roce 1999 v ročníku u Ľubomíra Vajdičky, Emílie Vášáryové a Martina Huby. Od roku 2002 působí v divadlech na Slovensku a v České republice (Slovenské národné divadlo, Mestské divadlo P.O. Hviezdoslava, Slovenské komorné divadlo, Štátne divadlo Košice, HaDivadlo, Divadlo Rokoko, Divadlo na Zábradlí, Divadlo Petra Bezruča, Západočeské divadlo, A studio Rubín) jako režisérka (Moravia/Schulczová/Olekšák Římanka, David Harrower Blackbird, N.A. Ostrovskij Aj múdry schybí, Yasmina Reza Bůh masakru, William Mastrosimone Krajní meze, Volánková – Schulczová Barbíny, Witold Gombrowicz Yvonna, princezna Burgundánská, Ben Elton Popcorn) a dramaturgyně (Iva Klestilová Má vlast, George Tabori Matčina kuráž, Aischylos Oresteia; Martin Crimp Face to the wall, Sarah Kane, Blasted, I. Welsh, H. Gibson, Trainspotting; Simon Stephens, Volavky; N.E. Baehr, Incident, Urs Widmer, Top dogs, A. P. Čechov, Tři sestry, A. Strindberg Tanec smrti). V letech 2002 – 2004 byla šéfkou HaDivadla v Brně. Spolupracuje i s televizemi, pro které vytvořila několik seriálů (Odsouzené, Nevinní, Horká krev, Doktorka Kellerová, Letiště). Společně s Romanem Olekšákem napsala dvě hry, Leni, kterou vytvořili pro Slovenské národní divadlo a Doktor Macbeth pro Městské divadlo P.O. Hviezdoslava v Bratislavě. Oba texty i režírovala. V roce 2015 režírovala první slovenskou lední šou Máša a Medvěd. Roman Olekšák absolvoval v roce 2007 doktorandské studium obor divadelní režie na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. Mimo autorské, režijní a dramaturgické práce se věnuje také překladatelské činnosti, televizní, filmové a rozhlasové tvorbě. Jeho divadelní hra Na konci chodby byla nominována na cenu Alfréda Radoka za původní divadelní hru za rok 2000. Niečoho viac niečoho menej - nominace na cenu Dráma 2000. Negativisti -nominace na cenu Dráma 2001. Neha - Cena Alfréda Radoka za původní divadelní hru za rok 2001. Ticho (slovenská premiéra v Slovenském národním divadle v roce 2004, režie Ľubomír Vajdiča). Smajlíci -1. cena Alfréda Radoka za původní divadelní hru za rok 2004, uvedené v Divadle Astorka Korzo 90 v Bratislavě. Mesto v protismere -3. cena Alfréda Radoka za původní divadelní hru za rok 2006. Leni (spoluautorka Valeria Schulczová, Slovenské národní divadlo, režie Valeria Schulczová, 2013, Divadlo v Řeznické, režie Viktor Polesný, 2015, BITEF teatar Beograd, režie Tatjana Mandić Rigonat, 2015). Doktor Macbeth (spoluautorka Valeria Schulczová, Mestské Divadlo P.O.Hviezdoslava, 2014). Rímanka (divadelní adaptace románu Alberta Moravii, spoluautorka Valeria Schulczová, Štátne divadlo Košice, režie Valeria Schulczová, 2016). |
překlad
Yvetta Srbová
režie a výprava
Valeria Schulczová
hudba
Martin Hasák
hrají
Naďa Morávková
Zuzana Slavíková
Majda Zubková
Veronika Khek Kubařová,
Anna Kulovaná
Petr Morávek
Miroslav Etzler
Michal Bureš
Jan Plouhar
délka představení: 1 hodina 30 minut
česká premiéra:
galerie
recenze
|