Ve smyčce
Matthew Lombardo
Dramatický text Looped napsal mladý, velmi talentovaný americký autor, režisér a vycházející hvězda současného amerického divadla, Matthew Lombardo na základě skutečné události. Inspiroval se autentickým studiovým zvukovým záznamem z léta roku 1965.
Stárnoucí hvězda londýnského West Endu (britský ekvivalent Broadwaye v New Yorku) i Paramount Pictures v USA 20. a 30. let minulého století, ale v té době již téměř zapomenutá americká herečka Tallulah Bankhead (31. 1. 1902 - 12. 12. 1968), proslulá svým nenapodobitelným chraplavým hlasem a zdrcujícím sarkasmem, libertinka a ikona nezávislých žen 20. století, představitelka bouřliváctví a svobodomyslnosti, ale známá také destruktivními alkoholovými, drogovými a sexuálními eskapádami, měla dokončit jednořádkovou repliku ke svému poslednímu filmu „Fanatic“. Dorazila ovšem do filmového studia v Los Angeles v takovém stavu (namol – looped), že osm hodin nahrávání této pětiminutové frekvence (smyčka - the loop) připomíná, za asistence mistra zvuku Dannyho Millera a zvukaře Steva, kteří jsou z toho, co se odehrává ve studiu takzvaně „na mašli“ (the loop), zběsilou jízdu na bizarní vykloubené horské dráze.

Hra je skvělou hereckou příležitostí pro všechny tři aktéry a dotýká se nenásilně i tématiky sexuální orientace a životních hodnot. Je napsána velmi břitkým sarkasmem a drtícími dialogy i tempem, neotřelou formou i strukturou s nečekaným závěrem. Její premiéra v roce 2010 slavila obrovský úspěch na Broadwayi v divadle Lyceum a Valerie Harper, která „Tallu“ ztvárnila, byla za tuto roli nominována na cenu Tony Award.

 
překlad
Jitka Sloupová
 
režie
Jakub Nvota
 
dramaturgie
Yvetta Srbová
 
hrají
 
délka představení:
1 hodina 30 minut
česká premiéra:
5. 4. 2019
galerie
   
Věčná milenka Alma Mahlerová
Marc Delaruelle
„Velká vdova“ (Thomas Mann) - Alma Mahlerová (1879 – 1964), také přezdívaná „Siréna s modrýma očima“, byla na přelomu 19. a 20. století považována za jednu z nejpřitažlivějších a nejkrásnějších žen Vídně. Jako dcera známého vídeňského krajináře Emila Jakoba Schindlera žila odmalička v uměleckém prostředí, a proto snad touto kultivací byla nadána jedinečným instinktem rozpoznat rodící se geniální umělce. Stala se jejich Múzou a ovládala je nejen svou krásou, ale i železnou vůlí, inspirovala je, ale i nemilosrdně nutila k tvůrčí práci. Sama studovala hudební kompozici a toužila se stát skladatelkou. Byla slavnou ženou slavných mužů – skladatele a dirigenta Gustava Mahlera, architekta a zakladatele Bauhausu Waltera Gropiuse, spisovatele Franze Werfela, a milenkou a múzou mnoha dalších – malíře Gustava Klimta, skladatele Alexandra von Zemlinského a malíře Oskara Kokoschky, se kterým prožila asi nejbouřlivější a nejintenzivnější vztah, díky němuž se její tvář objevuje ve všech světových muzeích a galeriích. Žila nejen ve Vídni, Berlíně a Benátkách, ale také ve Spojených státech, v Beverly Hills a nakonec v New Yorku. Svůj dlouhý život věnovala zčásti péči o své velké muže, zčásti snaze o zachování jejich památky, především jej ale zasvětila vytváření vlastní legendy - milující oddané ženy, která svůj hudební talent položila na oltář manželství s Gustavem Mahlerem. V historických pramenech však najdeme i fakta, která lehce demytizují obraz Almy Mahlerové a odkrývají i její temné stránky. Náchylnost k nestřídmému požívání alkoholu a podivné sklony k antisemitizmu, přesto, že byla dvakrát provdána za muže židovského původu a sama byla nucena po nástupu nacismu opustit Rakousko a žít v americkém exilu. Vedla život plný vzrušení, vášně, ctižádostivosti na výsluní slávy velkých umělců. Děj naší hry, „hry se slovy a emocemi se všemi příchutěmi“, se odehrává v roce 1960 v New Yorku, při schůzce nakladatele a Almy číslo 1., která se na sklonku života rozhodne sepsat paměti a uvést tak v život všechny své slavné, již mrtvé manžele i milence, které postupně před námi defilují ztělesněni nakladatelem. Další velmi důležitou rolí je mladá Alma číslo 2., která je jakýmsi alter egem a vzpomínkami. Tato divadelní hra plna vtipu, ale i hloubky, měla světovou premiéru v lednu 2017 v Théatre du Petit - Montparnasse v Paříži. Pro nás je to velká příležitost přiblížit současnou francouzskou dramatiku, kterou jsme trochu opomíjeli a chceme se ji také v nejbližších sezónách věnovat, a výjimečnou ženu s výjimečným osudem a životem, jejíž výročí 140 let od narození v roce 2019 připomeneme.
Marc Delaruelle je velmi talentovaný a již uznávaný francouzský dramatik a režisér. Mimo jiné také spoluzakladatel a organizátor festivalu Festival des Ecritures, který ve scénických čteních prezentuje nové dramatické texty.
 
překlad
Alexander Jerie
 
 
dramaturgie
Yvetta Srbová
 
hrají
 
délka představení:
nespecifikována
česká premiéra:
1. 6. 2019