Poslední sezení u doktora Freuda ( Freud´s Last Session)
Mark St. Germain
„Lidé dospěli v ovládání přírodních sil tak daleko, že se s jejich pomocí mohou vzájemně snadno vyhladit až do posledního. Vědí to, proto onen jejich dnešní neklid, nešťastnost a úzkostné nálady.“
(Sigmund Freud, Nespokojenost v kultuře)

„Církev a armáda jsou uměle vytvářené masy, to znamená, že se vyvíjí určitý vnější tlak, aby byly uchráněny před rozpadem a zabránilo se změnám v jejich struktuře.“
(Sigmund Freud, O člověku a kultuře)

„Když se dlouho díváš do pekla, peklo se také dlouho dívá do tebe.“
(Friedrich Nietzsche)



Námět poskytl autorovi román The Question of God (Otázka Boha) Dr. Armanda M.Nicholiho. Děj divadelní hry Marka St. Germaina se odehrává v londýnském domě legendárního analytika mysli a zakladatele psychoanalýzy Sigmunda Freuda, který pozve vycházející akademickou hvězdu (budoucího klasika fantasy literatury – Letopisy Narnie, jednoho z nejúspěšnějších autorů moderní britské historie, známého především díky svému dílu z oblasti středověké a renesanční literatury, křesťanské apologetiky, vůdčí osobností - spolu s Tolkienem – neformální literární skupiny zvané Inklings) C. S. Lewise. Lewis se obává, že si ho Freud zve na kobereček za to, že Freuda satiricky zobrazil ve své nedávné knize, brzy si však uvědomí, že Freud má na srdci mnohem důležitější věci. V den, kdy Británie vstupuje do druhé světové války, se spolu Freud a Lewis přou o Boží existenci, povahu lásky, sexu a smysl života, a to jen dva týdny předtím, než se těžce nemocný Freud, který trpí rakovinou čelisti, rozhodne ten svůj ukončit.
Hra měla premiéru v létě 2009 v Barrington Stage Company, od července 2010 se hraje s velkým úspěchem v off-broadwayském Marjorie S. Deane Little Theatre. Byla oceněna Best Play Award from the Off Brodway Alliance.
Mark St Germain je velmi uznávaný a mnohokrát oceněný americký prozaik, dramatik, filmový a televizní scénárista. Ve svém díle se nechává inspirovat literaturou faktu a soustředí se především na historické události a osobnosti. Vytváří jakési historické fikce a setkání postav, které v imaginárních strhujících dialozích s prvky dokumentárního dramatu vystaví detailní fresku své doby a všech konotací i souvislostí. V jeho dramatických textech ovšem nechybí sarkastický a suchý humor, nelítostná kritika i palčivé otázky s vykřičníky.
 
překlad
Jitka Sloupová
 
 
dramaturgie
Yvetta Srbová
 
 
hrají
Sigmund Freud
Pavel Rímský
C. S. Lewis
Martin Finger
Hlasatel BBC
Ondřej Kavan
Neville Chamberlain
Zdeněk Velen
král Jiří VI.
Radim Špaček
 
 
délka představení:
1 hodina 30 minut
česká premiéra:
9. 3. 2018
termíny představení
9. 3.19.30 pá
vyprodáno
12. 3.19.30 po
27. 3.19.30 út
galerie
   
Traktát o lásce
Marianna Arzumanova
Marianna Arzumanova je ruská režisérka, herečka, tanečnice s armensko-židovskými kořeny. Narodila se v Moskvě do umělecké rodiny. Vystudovala Ruskou akademii divadelního umění, po jejím ukončení působila hned v několika moskevských divadlech. Již jako mladičká navázala spolupráci s Rádiem Svobodná Evropa. Poté, co se přestěhovala do Prahy, na Rádiu Svobodná Evropa vytvořila několik vlastních pořadů v rámci kulturní rubriky.
V roce 2009 objevila kouzlo argentínského tanga a na čas odjela do Buenos Aires, aby pronikla do jeho principů ve studiu Rodolfa Dinzela. V tangu našla přímé paralely s hereckým systémem, který studovala v Moskvě.
Po návratu do Prahy, v roce 2013, založila vlastní divadlo Marianny Arzumanové, ve kterém píše a režíruje převážně vlastní autorské hry a vyučuje hereckou techniku podle systému Stanislavského.

Její ranná tvorba vychází z neverbálních představení s tanečními prvky a v novějších hrách postupně rozšiřuje výrazové prostředky o dialogy. Divadelní styl autorky navazuje na Stanislavského školu a její tvorba je mimořádně chválena za její citlivé výtvarné zpracování scény.

V současné době má za sebou v Čechách již tři úspěšná divadelní představení: BUENOS AIRES, VYSTUPTE!, TŘINÁCT ŽENSKÝCH TVÁŘÍ a ZABÍT DRAKA.

K nastudování nové hry ji přizval hostující divadelní soubor Divadlo Na Slupi společnosti ArtBotič (www.naslupi.cz), který vznikl v roce 2017. Navazuje na úspěšnou, padesátiletou historii původního divadla (se sídlem na Praze 2), které bylo roku 1975 z politických důvodů srovnáno se zemí. V době jeho největší slávy bylo důležitým centrem pražské divadelní avantgardy. Vystupovali zde umělci jako Jiří Frejka, Jiří Voskovec, Jan Werich, Jindřich Plachta, Jiří Suchý, Jiří Šlitr. Scéna byla nějakou dobu také působištěm Pražské konzervatoře.
délka představení:
1 hodina 15 minut
světová premiéra:
16. 3. 2018
termíny představení
16. 3.19.30 pá
17. 3.19.30 so
Relativita
Mark St. Germain
„Pán Bůh nehraje s vesmírem kostky“
„Jen dvě věci jsou nekonečné - vesmír a lidská hloupost. Tím prvním si ovšem nejsem tak jist“
„Nemůžeme ztrácet naději v lidstvo, když víme, že Mozart byl člověk“
„Fantazie je důležitější než vědění“
„Potřebujeme podstatně nový způsob myšlení, jestliže má lidstvo přežít“

(Albert Einstein)

Autor staví svůj příběh na dramatické spekulaci a fiktivním setkání Alberta Einsteina a jeho dospělé dcery Lieserl. Einsteinovi se skutečně předtím, než se oženil se svojí první ženou Milevou, v roce 1902 narodila dcera, která ale už v roce 1904 záhadně zmizela. Je to neprobádaná kapitola Einsteinova života. Nikdy se o ní nezmínil a nikdo neví, zda umřela nebo byla dána k adopci. Tento fakt vyšel najevo až v roce 1987 z objevené soukromé korespondence. Autor staví na spekulaci, že Einsteinova dcera žije a dospělá se mu ohlásí jako novinářka. Chce se ale hlavně dopátrat vysvětlení, proč ji otec opustil. Divák je s neobyčejným citem, erudovaným intelektem, humorem a vhledem do dobových konsekvencí vtažen do souboje „morálky“ a „geniality“. Do otázek zda „velký“ člověk rovná se „dobrý“ člověk. Jak jinak než, že hlavní postava Einsteina vše „relativizuje“.


Mark St. Germain je velmi uznávaný a mnohokrát oceněný americký prozaik, dramatik, filmový a televizní scénárista. Ve svém díle se nechává inspirovat literaturou faktu a soustředí se především na historické události a osobnosti. Vytváří jakési historické fikce a setkání postav, které v imaginárních strhujících dialozích s prvky dokumentárního dramatu vystaví detailní fresku své doby a všech konotací i souvislostí. V jeho dramatických textech ovšem nechybí sarkastický a suchý humor, nelítostná kritika i palčivé otázky s vykřičníky.
délka představení:
nespecifikována
česká premiéra:
13. 11. 2018