Sejdeme se pod vocasem
Vlasta Žehrová
"Zrcadlo nemůže odrážet bohy, když se do něj koukají opice."

Tak jako celá naše občanská společnost i my budeme slavit významné výročí 17. listopadu a připravujeme "Týden sametových oslav", které vyvrcholí 16. listopadu na Noc divadel původní českou hrou a světovou premiérou nové inscenace "Listopad aneb tak jsme tu žili". strachu o sebe.

Nastavíme zrcadlo šedé prorežimní "umělecké" produkci, která deformovala vkus a estetiku několika generací a toto ovoce sklízíme ještě dnes. Pokřivená ideologie udávala směr a byla hlavním uměleckým kritériem veškeré oficiální tvorby. Zaměříme se na období takzvaného rozvinutého socialismu na přelomu 70. a 80. let minulého století, po kterém určité skupiny spoluobčanů se sentimentem tak vzdychají. Tento sentiment jako negativní fenomén dnešní doby je velmi nebezpečný.

Hlavními hrdiny divadelní i jiné tvorby byly povětšinou brigády socialistické práce, JZD (Jednotná zemědělská družstva), předsedové ÚV KSČ, pracující třída, uvědomělí komunisté proti zločinným západním špionům a diverzantům. Svazácká mládež proti neuvědomělým zbloudilým černým ovcím.

Ve veřejném prostoru zaznívaly jen prorežimní fráze a lži. Lež a přetvářka se staly normou a běžnou součástí života celé společnosti. Prorostly do všech sociálních vazeb a vztahů. Udávání přátel a sousedů byla "praxe a metoda slušných lidí" jak dosáhnout výhod a zavděčit se režimu, anebo jen ze strachu o sebe.
 
 
dramaturgie
Yvetta Srbová
 
choreografie
Kateřina Steinerová
 
hudební nastudování a doprovod
Jiří Toufar
 
hrají
 
délka představení:
1 hodina 30 minut
světová premiéra:
16. 11. 2019
galerie
Falešná nota
Didier Caron
Tato hra byla nedávno představena na Off d´Avignon festivalu a posléze přenesena do Théatre Michel v Paříži. Silný příběh - krutý souboj - s velmi dobře vystavěnou zápletkou a napětím, ve kterém je divák vtažen do role svědka a soudce, tváří v tvář minulosti a současnosti. Vidíme portréty dědictví a odkazy otců. Můžeme uniknout minulosti a můžeme dál beztrestně žít a můžeme přežít zneuctění a křivdu? Shakespearovský duch odhaluje pravdu minulosti a viny, strhne masky a to co odkryjí, zapáchá. Jsme svědky psychického kolapsu člověka, který musí nejprve zachránit svou pověst, pak zachránit svou kůži, hrát hru, kterou ho jeho agresor nutí hrát. Ale kdo je opravdu agresor? To je to, co nám aktéři - slavný dirigent a návštěvník - kousek po kousku odkrývají a řeší témata jak důležitá a neomylná je odpovědnost, svobodná vůle a nevyhnutelnost. " Poslechl jsem rozkazy " - Eichmannova slavná replika, na které se dirigent pokusí ospravedlnit svůj čin. V obsazení dvou mužských rolí uvidíme opět Pavla Rímského a Martina Fingera, kteří se už mistrně představili v inscenaci Poslední sezení u doktora Freuda.

Didier Caron (12.6.1963) - současný francouzský divadelní herec, zpěvák, ale především úspěšný spisovatel, scénárista, dramatik a režisér divadla Théâtre Michel. Napsal mnoho komedií (například Le Meal of the Fauves, Les Nombrils a další), které mu přinesly čtyři prestižní ocenění - Molier Award for Best Comedy, for Best Show - New Play, for Best Director, for Best Playwright. Hra Un vrai bonheur byla v roce 2005 i zfilmována. Dále jmenujme z jeho tvorby román L´huite. Editoval Palmes de Monsieur Shultz a nedávno Le Jardin d'Alphonse.
autor
Didier Caron
 
překlad
Alexander Jerie
 
 
výprava
Radim Špaček
 
dramaturgie
Yvetta Srbová
 
hrají
 
délka představení:
nespecifikována
premiéra:
20. 2. 2020
galerie
   
Věčná milenka Alma Mahlerová
Marc Delaruelle
„Velká vdova“ (Thomas Mann) - Alma Mahlerová (1879 – 1964), také přezdívaná „Siréna s modrýma očima“, byla na přelomu 19. a 20. století považována za jednu z nejpřitažlivějších a nejkrásnějších žen Vídně. Jako dcera známého vídeňského krajináře Emila Jakoba Schindlera žila odmalička v uměleckém prostředí, a proto snad touto kultivací byla nadána jedinečným instinktem rozpoznat rodící se geniální umělce. Stala se jejich Múzou a ovládala je nejen svou krásou, ale i železnou vůlí, inspirovala je, ale i nemilosrdně nutila k tvůrčí práci. Sama studovala hudební kompozici a toužila se stát skladatelkou. Byla slavnou ženou slavných mužů – skladatele a dirigenta Gustava Mahlera, architekta a zakladatele Bauhausu Waltera Gropiuse, spisovatele Franze Werfela, a milenkou a múzou mnoha dalších – malíře Gustava Klimta, skladatele Alexandra von Zemlinského a malíře Oskara Kokoschky, se kterým prožila asi nejbouřlivější a nejintenzivnější vztah, díky němuž se její tvář objevuje ve všech světových muzeích a galeriích. Žila nejen ve Vídni, Berlíně a Benátkách, ale také ve Spojených státech, v Beverly Hills a nakonec v New Yorku. Svůj dlouhý život věnovala zčásti péči o své velké muže, zčásti snaze o zachování jejich památky, především jej ale zasvětila vytváření vlastní legendy - milující oddané ženy, která svůj hudební talent položila na oltář manželství s Gustavem Mahlerem. V historických pramenech však najdeme i fakta, která lehce demytizují obraz Almy Mahlerové a odkrývají i její temné stránky. Náchylnost k nestřídmému požívání alkoholu a podivné sklony k antisemitizmu, přesto, že byla dvakrát provdána za muže židovského původu a sama byla nucena po nástupu nacismu opustit Rakousko a žít v americkém exilu. Vedla život plný vzrušení, vášně, ctižádostivosti na výsluní slávy velkých umělců. Děj naší hry, „hry se slovy a emocemi se všemi příchutěmi“, se odehrává v roce 1960 v New Yorku, při schůzce nakladatele a Almy číslo 1., která se na sklonku života rozhodne sepsat paměti a uvést tak v život všechny své slavné, již mrtvé manžele i milence, které postupně před námi defilují ztělesněni nakladatelem. Další velmi důležitou rolí je mladá Alma číslo 2., která je jakýmsi alter egem a vzpomínkami. Tato divadelní hra plna vtipu, ale i hloubky, měla světovou premiéru v lednu 2017 v Théatre du Petit - Montparnasse v Paříži. Pro nás je to velká příležitost přiblížit současnou francouzskou dramatiku, kterou jsme trochu opomíjeli a chceme se ji také v nejbližších sezónách věnovat, a výjimečnou ženu s výjimečným osudem a životem, jejíž výročí 140 let od narození v roce 2019 připomeneme.
Marc Delaruelle je velmi talentovaný a již uznávaný francouzský dramatik a režisér. Mimo jiné také spoluzakladatel a organizátor festivalu Festival des Ecritures, který ve scénických čteních prezentuje nové dramatické texty.
délka představení:
nespecifikována
česká premiéra:
20. 11. 2020
galerie