Sejdeme se pod vocasem aneb tak jsme tu žili
Vlasta Žehrová
"Zrcadlo nemůže odrážet bohy, když se do něj koukají opice."

Tak jako celá naše občanská společnost i my budeme slavit významné výročí 17. listopadu a připravujeme "Týden sametových oslav", které vyvrcholí 16. listopadu na Noc divadel původní českou hrou a světovou premiérou nové inscenace "Sejdeme se pod vocasem aneb tak jsme tu žili".

Tato česká a světová premiéra vzniká za finančního přispění Hl. města Prahy a
Ministerstva kultury.

Nastavíme zrcadlo šedé prorežimní "umělecké" produkci, která deformovala vkus a estetiku několika generací a toto ovoce sklízíme ještě dnes. Pokřivená ideologie udávala směr a byla hlavním uměleckým kritériem veškeré oficiální tvorby. Zaměříme se na období takzvaného rozvinutého socialismu na přelomu 70. a 80. let minulého století, po kterém určité skupiny spoluobčanů se sentimentem tak vzdychají. Tento sentiment jako negativní fenomén dnešní doby je velmi nebezpečný.

Hlavními hrdiny divadelní i jiné tvorby byly povětšinou brigády socialistické práce, JZD (Jednotná zemědělská družstva), předsedové ÚV KSČ, pracující třída, uvědomělí komunisté proti zločinným západním špionům a diverzantům. Svazácká mládež proti neuvědomělým zbloudilým černým ovcím.

Ve veřejném prostoru zaznívaly jen prorežimní fráze a lži. Lež a přetvářka se staly normou a běžnou součástí života celé společnosti. Prorostly do všech sociálních vazeb a vztahů. Udávání přátel a sousedů byla "praxe a metoda slušných lidí" jak dosáhnout výhod a zavděčit se režimu, anebo jen ze strachu o sebe.
délka představení:
1 hodina 30 minut
světová premiéra:
16. 11. 2019
termíny představení
16. 11.20.00 so
vyprodáno - premiéra
17. 11.19.30 ne
17. 12.19.30 út
není v prodeji
galerie
Falešná nota
Didier Caron
Tato hra byla nedávno představena na Off d´Avignon festivalu a posléze přenesena do Théatre Michel v Paříži. Silný příběh - krutý souboj - s velmi dobře vystavěnou zápletkou a napětím, ve kterém je divák vtažen do role svědka a soudce, tváří v tvář minulosti a současnosti. Vidíme portréty dědictví a odkazy otců. Můžeme uniknout minulosti a můžeme dál beztrestně žít a můžeme přežít zneuctění a křivdu? Shakespearovský duch odhaluje pravdu minulosti a viny, strhne masky a to co odkryjí, zapáchá. Jsme svědky psychického kolapsu člověka, který musí nejprve zachránit svou pověst, pak zachránit svou kůži, hrát hru, kterou ho jeho agresor nutí hrát. Ale kdo je opravdu agresor? To je to, co nám aktéři - slavný dirigent a návštěvník - kousek po kousku odkrývají a řeší témata jak důležitá a neomylná je odpovědnost, svobodná vůle a nevyhnutelnost. " Poslechl jsem rozkazy " - Eichmannova slavná replika, na které se dirigent pokusí ospravedlnit svůj čin. V obsazení dvou mužských rolí uvidíme opět Pavla Rímského a Martina Fingera, kteří se už mistrně představili v inscenaci Poslední sezení u doktora Freuda.

Didier Caron (12.6.1963) - současný francouzský divadelní herec, zpěvák, ale především úspěšný spisovatel, scénárista, dramatik a režisér divadla Théâtre Michel. Napsal mnoho komedií (například Le Meal of the Fauves, Les Nombrils a další), které mu přinesly čtyři prestižní ocenění - Molier Award for Best Comedy, for Best Show - New Play, for Best Director, for Best Playwright. Hra Un vrai bonheur byla v roce 2005 i zfilmována. Dále jmenujme z jeho tvorby román L´huite. Editoval Palmes de Monsieur Shultz a nedávno Le Jardin d'Alphonse.
autor
Didier Caron
 
překlad
Alexander Jerie
 
 
výprava
Radim Špaček
 
dramaturgie
Yvetta Srbová
 
hrají
 
délka představení:
nespecifikována
premiéra:
20. 2. 2020
galerie