Je to jen povrchní dojem, že Řeznická stojí stranou hlavního divadelního dění. Promyšlenou dramaturgií se už dávno zařadila mezi nejkvalitnější kulturní stánky na divadelní mapě hlavního města. Podobně jako na konkurenčních scénách se zde sice potkáte se známými hereckými tvářemi, ale ty neplní funkci návnady pro ryze komerční cíle. U každé z inscenací hraje prim nosné téma, zajímavý text se silnou myšlenkou. A je tomu tak i v případě novinky Ve smyčce mladého amerického autora Matthewa Lombarda, uváděné ve skvělém překladu Jitky Sloupové.

Ač se hra poměrně dlouho tváří jako brilantně napsaná komedie o excentrické herecké hvězdě, postupně se začne vyjevovat její druhý, vážnější rozměr. Zprvu ho lze jen tušit z náznaků, z akcentů, které Nela Boudová postavě stárnoucí herečky nenápadně vtiskuje, aby je vystupňovala do závěrečného poselství. Pod vrstvou slovního humoru, žertů a jízlivostí se nečekaně vyloupne úvaha o životních hodnotách, schopnosti být v životě sám sebou a nezbytnosti přihlásit se ke své sexuální identitě.

Hra Ve smyčce má reálný základ. Ústřední hrdinka Tallulah Bankhead byla známá hlavně v meziválečných letech a ještě v roce 1944 se zaskvěla v Hitchcockově Záchraném člunu. Proslula však hlavně jako ničím nespoutaná skandalistka. Sexuální úlety, drogy i alkohol tvořily samozřejmou součást jejího bouřlivého soukromí. V polovině šedesátých let dostala ještě jednu filmovou šanci. Právě tato epizoda jejího života inspirovala Lombarda k napsání originální komedie. Stárnoucí hvězda Tallulah přichází do nahrávacího studia, aby za přítomnosti dvou zvukařů namluvila poslední repliku své filmové postavy. Jenže přijde v takovém stavu a rozpoložení, že se nahrávání jediné věty protáhne na dlouhé hodiny.

Těžko určit, zde je to víc reálnou matérií, z níž Lombard dramatický text vystavěl, nebo jeho autorskými schopnostmi vložit postavám do úst živé a jiskřivé dialogy, ale na rozdíl od běžných konverzaček nemáte pocit, že by se tady oprašovala známá schémata. Každé slovo, každý peprný bonmot, jichž v představení zazní požehnaně, vyznívají trefně a vtipně. A přestože věty často kloužou po tenkém ledě hrdinčiny drzosti a šokující otevřenosti, hra neupadá do vulgarity.

Už dlouho nebylo k vidění tak zábavné představení, kde by režisér důsledně promýšlel každou scénu a situaci a kde by herci byli citlivě inspirováni, ale také korigováni, aby podali co nejvyváženější výkony. Jedovaté repliky prostořeké Tallulah okouzlí vtipem a duchaplností, přechod do vážnějších poloh působí přirozeně, sebezpytná odhalení nejsou ani laciná, ani sentimentální. Režisér Jakub Nvota přesně cítí, jak přeladit atmosféru, kdy je na místě prudká světelná změna nebo kdy je třeba diváka překvapit živým zpěvem.

Tragikomický charakter ústřední postavy ideálně odpovídá hereckému naturelu Nely Boudové. Její Tallulah vyzařuje fluidum silné osobnosti, duchaplné, jízlivé, otevřené a sarkastické. Naplno, ba skoro s rozkoší mluví o svých slabostech a hříších, o závislosti na drogách a alkoholu, o sexuálních úletech s muži i ženami, k nimž patřily i velké ikony stříbrného plátna. Zpřítomněná vzpomínka na účinkování ve Williamsově Tramvaji do stanice Touha zase herečce umožní přeskočit nečekaně do kontrastní polohy sebezničující přecitlivělosti. Tallulah také díky neklamnému instinktu zkušené ženy rychle vycítí, že mladý zvukař Danny ukrývá za fasádou odměřené korektnosti velkou bolest.

Filip Cíl jako Danny dospěl k dosavadnímu vrcholu své nadějně rozběhnuté herecké dráhy. Zatímco předchozím postavám na scéně v Řeznické dodával především pel mladické autenticity, v Lombardově dramatu zvládá úkol o poznání obtížnější, totiž vyjádřit prudký zvrat od strnulé upjatosti a nasupenosti k drásavému odkrytí utajeného citového traumatu. Třetí postavou hry je zvukař Steve Zdeňka Velena. Ačkoliv je herec odsouzen k tomu, aby většinu času trávil za zástěnou nahrávacího studia, i u něj jde o hezky střiženou, životnou figuru zkušeného chlapa, jenž s klidem a taktem zvládá každou situaci.

Novinka Ve smyčce má veškeré předpoklady stát se v repertoáru Řeznické velkým diváckým hitem.