Inscenace Show Dr. Ruth je čtvrtou hrou amerického prozaika Marka St. Germaina uváděnou v Divadle v Řeznické, a také je pátou spoluprací režiséra Radima Špačka s touto scénou. Dá se tedy říct, že se jedná o pokračování nastavené dramaturgie, která se věnuje zachycení příběhů zajímavých osobností. V případě Show Dr. Ruth má divák možnost se seznámit s životopisem Karoly Ruth Siegel, vlastním jménem Ruth Westheimer.
Osud Ruth Siegel je bezpochyby zajímavou sondou do netradičního života, jenž prošel různými nástrahami dvacátého století. Rodilá Němka, jejíž rodiče zahynuli v koncentračním táboře, přežila válku jen díky Kindertransportu, tedy situaci, kdy byly některé židovské děti přesunuty do Švýcarska. Po válce pak sloužila u odstřelovačů v Palestině a následně se definitivně usídlila v USA, kde v nelehké situaci vystudovala, aby si nakonec získala věhlas svým rozhlasovým pořadem, v němž radila americkým občanům v oblasti sexu. Aktuálně je jí 94 let, takže jen doufám, že se těší dobrému zdraví.Děj představení se odehrává během jednoho pravděpodobně večera v bytě Ruth Siegel. Již dle scény je patrné, že slavná sexuální poradkyně se chystá stěhovat. Aby o tom divák neměl žádné pochyby, proběhne v úvodu ještě několik telefonátů, které toto potvrdí, a pak už se můžete těšit na osmdesáti minutový monolog velice živé, sympatické a empatické Kateřina Macháčkové, jejíž ztvárnění Ruth Siegel je vskutku přesvědčivé.
Inscenace má řekl bych tři hlavní devízy. Nebo možná přesněji napsáno má tři základní stavební kameny, na nichž je představení postaveno. První je samotný životní osud hlavní postavy. Ať už z pohledu soukromého, neboť počet manželů a následně i dětí a vnoučat je nemalý a na rodinou rutinu si tedy Ruth Siegel rozhodně stěžovat nemohla, nebo pak i z pohledu politického, kterého jsem se již částečně dotkl. Už jen životní pouť z Evropy do Ameriky přes Blízký východ je zajímavou eskapádou, a když k tomu přičteme i to, čemu se pozdější doktorka věnovala, je o rozmanitost postaráno. Dalším základním stavebním kamenem Show Dr. Ruth je bezpochyby její účinkování v rozhlasovém pořadu. Můžeme se na to dívat z různých úhlů pohledu, ale sex jednoduše vždycky byl pro diváky do jisté míry lákadlem, takže je přirozené, že tomu tak je i ve hře o její populizátorce. Posledním základem představení je pak výkon Kateřiny Macháčkové. Jelikož je dle všeho i její postava celoživotní energetickou bombou, je jasné, že i vybrání vhodného obsazení Ruth Siegel je alfou a omegou případného zdaru inscenace.Kateřina Macháčková splňuje zadání čilé a optimistické ženy, jejíž životní entuziasmus je nakažlivý, do posledního zbytku. Velmi hbitě se také vyhýbá situacím, v nichž by hrozilo nadbytečné dojetí. Inscenace se tak drží v rovinách, kde přiměřený nadhled a určitá dávka sebeironie jsou citlivě vybalancované položky a umožňují i ponor do niterných a intimních hlubin, do nichž Ruth Siegel diváky pouští, a ve kterých je životní bol patrný a až fyzicky přítomný. V každém případě ve všech polohách je Kateřina Macháčková bezchybná.
Jednotlivé scény, pokud bychom inscenaci takto rozebrali, mají své pointy a tyto mikro příběhy jsou tak precizně sestavené dílky puzzle, které dohromady sestavují víceméně kompletní obraz Ruth Siegel. Věřím, že většina návštěvníků bude takto s průběhem představení spokojena a milovníci životopisů, kteří mají rádi jízdu nahoru a dolů, budou do představení i díky komornímu prostoru Divadla v Řeznické jistě pevně vtaženi. Osobně pak nemohu nic vytknout výkonu Kateřiny Macháčkové, což je z již napsaných řádek zřejmě patrné. Nicméně se nemohu zbavit pocitu, že látka není nijak dramatická. Pokud navíc porovnám ostatní tituly Marka St. Germaina, které tato scéna uvádí nebo i režie Radima Špačka, jež zdobí tamější repertoár, je pro mě Show Dr. Ruth jen taková příjemná podívaná bez většího zásahu. Komu však stačí pěkně udělaná biografie, nebude jistě zklamán.
autor: Lukáš Holubec