Kalifornská mlha
Stephen Sachs
Stanete se svědkem bouřlivého i komického souboje, nejen o pravost díla Jacksona Pollocka, mezi zemitou barmankou Maude a suchoprdským expertem na výtvarné umění Lionelem, ale o smysl života vůbec, o odvahu a sílu umět vstát a žít, nepoddat se nepřízním osudu, nenechat se ničím ani spoutat ani převálcovat.

„ ... Pollock byl Kerouac na plátně: jediní opravdoví lidi, co znám, jsou blázni, blázni do života, ukecaní cvoci, kteří mají být spaseni, ti kteří chtějí mít všechno – a hned!, ti, kteří nikdy nezívají a neříkají věci, co se sluší, ale hoří, hoří, jako báječná rachejtle, co se rozprskne a vystřelí tisíce pavoučích noh proti hvězdám ... vnikám do každého obrazu, když ho maluju.“ ... pokládal plátno na zem jako milenku, sehnul se k němu, rozkročil se nad ním, dráždil ho, mumlal k němu jako šílenec, mazlil se s ním, šeptal k němu, dráždil ho, a pak ...do něj vstoupil...žádný štětec se nikdy nedotknul plátna. Štětcem bylo jeho tělo, tvořilo umění ve vzduchu, vychylovalo barvu tak, aby dopadla tam, kam chtěl, slintal ji, prskal, krvácel na plátno, ejakuloval, stříkal na plátno, obrazy jako horečka, umění jako extáze, čirá vášeň...
Zdroj: Stephen Sachs - Kalifornská mlha, překlad Pavel Dominik

Stephen Sachs je jeden z nejuznávanějších současných dramatiků Spojených států amerických. Jako režisér působí nejen USA, ale i v Kanadě a Velké Británii. Je spoluzakladatelem prestižní a progresivní komorní scény v Los Angeles Fountain Theatre. Jeho divadelní hry i režie byly mnohokrát nominovány a oceněny různými uměleckými cenami.

Hra Kalifornská mlha dostala v roce 2009 cenu za nejlepší hru i inscenaci roku. Byla obrovským hitem nejen v USA, ale i v Londýně. Jedná se o konfrontaci dvou protichůdných světů, která s velkou ironií a nadsázkou odhaluje předstíranou odbornost a faleš celého systému obchodu s uměním.

Paul Jackson Pollock
(1912, Wyoming –1956, New York)

Paul Jackson Pollock byl jedním z největších amerických malířů, a rozhodně nejznámějším anglosaským malířem 20. století. Jackson se narodil do neklidných rodinných poměrů a často byl nucen měnit bydliště, přičemž jeho otec byl ustavičně nepřítomen a matka trpěla silně autoritativními komplexy.

Jeho dílo spojované s „newyorskou“ uměleckou školou, se vyznačovalo abstraktním expresionismem, který se ve Spojených státech objevil po druhé světové válce. Jako většina amerických abstraktních expresionistů, tíhnul spíše k Jungově než k Freudově interpretaci psychoanalytiky, což se stalo klíčovým ve výrazu jeho díla.

Svou činností započal novou uměleckou generaci, která ztělesňovala ducha doby, jeho život je tedy pro pochopení díla klíčovým. Jeho práce byla jistým druhem duševního boje a vyžadovala tedy nadlidskou duševní sílu. Konfrontovat se s prázdným prostorem plátna a pokoušet se na něj promítnou pořádek a smysl je podle něj reprezentativní mezistupeň základní existenciální krize moderního člověka.

V roce 1923 jedenáctiletý Jackson poprvé navštívil indiánskou rezervaci; objevil zde nevšední motivy abstrakce zvané „Primitivní umění“ amerických indiánů. Během léta 1927 vyšly najevo jeho sklony k alkoholismu, umění se pro něj stalo způsobem vybití emocí, malovat mu umožňovalo vyjádřit svůj vnitřní vesmír, osvobodit se od svých úzkostí a hněvu.

V prosinci 1937 absolvoval detoxikační kůru. V té době se nadchl pro primitivní umění. V říjnu 1941 poprvé vystavoval a to v galerii McMillen, shodou okolností ve stejnou dobu jako Lee Krasnerová, která se později stala jeho ženou. Seznámil se také s Peggy Guggenheimovou, která se pohybovala v surrealistických kruzích a vlastnila galerii na Manhattanu. Krasnerová nicméně surrealismus opustila a jelikož se přednedávnem s Pollockem přestěhovala na venkov, překotně se začala vázat na přírodní tvorbu.

Posléze, mezi roky mezi roky 1947 až 1951 si Pollock osvojil tzv. drip painting (žádné zaměření na kompozici, simultánně se míchající rozdílné barvy a jejich plastické střídání, silná energie a barevná bujnost, jedinečný způsob tahů). Rosenberg vytvořil koncept „action painting“, který se poprvé objevil v jeho článku z roku 1952 nazvaném „The American Action Painters“. V tomto článku Rosenberg definuje malbu jako akci; s tímto pojetím umění se Pollock výrazně ztotožnil.

Pollock se vrátil k alkoholismu a zabil se při autonehodě se svou milenkou a její přítelkyní.

Zdroj: http://zivotopis.osobnosti.cz/jackson-pollock.php

Upozornění pro diváky: Herci během představení na jevišti kouří.

 
překlad
Pavel Dominik
 
dramaturgie, režijní a výtvarná supervize
Yvetta Srbová
 
režie a výprava
Vilma Cibulková
 
 
mix zvuku
Viktor Ekrt
 
hrají
 
délka představení:
1 hodina 30 minut
česká premiéra:
26. 3. 2015
galerie
recenze